Hoewel het voor iedereen anders lijkt, worden yogabeoefenaars toch allemaal gedreven door een soortgelijke zoektocht. Ze zijn op een reis waarbij ze hun lichaam, ademhaling en geest voorbereiden. Ze verkennen de wereld, onderzoeken hun ziel en verzetten hemel en aarde om betekenisvolle ervaringen op te doen en de ware essentie van de leer van de meesters op te zuigen. Samengevat zijn ze zoekers van het licht, met alle ogen op hen gericht, net zoals dichters of de middeleeuwse troubadours, die in hun zoektocht naar het wezenlijke de taal van de poëzie tot in de kern benaderen. Ze zingen, reciteren of chanten zodat de verdorde plooien van hun ziel zich openen voor de heilzame, gezonde zonneschijn.
Tijdens deze innerlijke reis draagt het balanceren van de vāyu, de vijf vitale ademstromen, bij aan de vreugde van de pelgrimstocht.
Bovendien is het belangrijk te herinneren hoe ziekte, fysiek of psychologisch, zich kan insluipen, zodat we niet in een val trappen door gebrek aan bewustzijn of consistentie. In de Yoga-rahasya, een 8e-eeuws werk onthuld door Sri T. Krishnamacharya, wordt aangegeven dat energetische onevenwichtigheden het gevolg zijn van overdaad of onjuiste combinaties van voedsel, relaties of activiteiten.
Yoga-rahasya I-24: “dehabhedât deshabhedât vrttibhedâcca naikadhâ rtubhedâcca jâyante rogâssangena sarvadâ”: “Omdat er grote verschillen zijn in constitutie, omgeving, activiteiten en seizoensveranderingen, ontstaat ziekte door verkeerde associaties.”
Hebben uiteindelijk niet alle vormen van yoga hetzelfde doel? Sri Aurobindo vat dat doel samen als een houding die we in ons leven moeten aannemen. Volgens hem worden we dankzij yoga bewust van een dubbel bestaan binnenin ons: “het ene op de achtergrond dat altijd kalm en sterk is, en het andere aan de oppervlakte dat alleen maar gekweld en duister is. Maar als het ware wezen op de achtergrond stabiel blijft en je daarin leeft, blijven onrust en duisternis alleen aan de oppervlakte.” Hij benadrukt ook dat verandering in bewustzijn alleen op een diep niveau plaatsvindt: “Yoga gaat niet over ideeën, maar over innerlijke spirituele ervaring. Gewoon aangetrokken worden tot een groep religieuze of spirituele ideeën leidt niet tot realisatie. Yoga betekent een verandering in bewustzijn; louter mentale activiteit zal die verandering niet teweegbrengen, alleen mentale transformatie. En als je geest voldoende wendbaar is, zal deze blijven bewegen van het ene naar het andere, zonder ooit een betrouwbare weg of spirituele haven te bereiken.”
Het ontwikkelen van een energetische balans is de basis van waaruit we het zonnige pad van yoga kunnen bewandelen!
De vijf vāyu – de vijf ademstromen
- Prāna: Gelegen in de borst, verantwoordelijk voor opname, hartfunctie en ademhaling. Psychologie: geruststelling, zelfvertrouwen, versterking.
- Apāna: Gelegen in het buikgebied, verantwoordelijk voor eliminatie, seksualiteit en bevalling. Psychologie: loslaten, zuivering.
- Samāna: Gelegen boven de navel, ter hoogte van de maag, verantwoordelijk voor spijsvertering, assimilatie en regulatie van het metabolisme. Psychologie: tevredenheid, evenwicht.
- Udāna: Gelegen in de keel, verantwoordelijk voor expressie en de relatie tussen de zintuigen en hun omgeving. Psychologie: openheid, overvloed.
- Vyāna: Gelegen overal in het lichaam, verantwoordelijk voor het transporteren of verdelen van voedingsstoffen, zuurstof en deeltjes. Psychologie: stabiliteit, harmonisatie.
Door Malek Daouk, Yoga Suisse